Одним з ключових параметрів об'єктива є світлосила. Під нею мається на увазі ступінь того, наскільки світловий потік слабшає після того, як потрапляє в об'єктив. На цей показник впливає діаметр розкриття діафрагми, якість лінз (прозорість), а також ряд інших характеристик оптики.

Варто врахувати, що на практиці розібратися з показником світлосили буває важко. Найчастіше продавці банально вказують максимальну величину діафрагми. Під світлосилою в більшості випадків мають на увазі саме її. І в даній статті ви дізнаєтеся конкретно про діафрагму, про те, на що вона впливає, як її можна регулювати.

Що дає світлосила?

Зараз параметр «світлосила» вказується не тільки в окремо продається оптиці, але і в базових моделях, у яких об'єктиви вбудовані. В останні роки навіть деякі флагманські смартфони стали випускатися з такими характеристиками. Отже, розібратися в тому, про що ж, власне, йде мова, варто багатьом.

Отже, показник світлосили буде хорошим, якщо діафрагма в стані розкритися максимально широко. Це означає, що і світла на неї потрапить теж багато. Тобто взаємозв'язок досить проста, практично лінійна.

При великий світлосилі ви будете менше обмежені умовами навколишнього середовища. Наприклад, з відповідними показниками деякі камери в змозі робити якісні кадри навіть в умовах сутінків. До того ж подібна техніка дозволяє домагатися цікавих ефектів при портретних зйомках: зменшується зона різкості, тобто виходить дуже гарне і плавне розмиття, то найзнаменитіший боке, яке сьогодні люблять багато професіоналів.

Що ж стосується тієї самої вечірньої зйомки, то тут рятує або велика світлосила, або збільшена витримка. Однак останнє не допомагає тоді, коли в кадрі потрібно зафіксувати рухомі об'єкти (наприклад, весілля, випускний бал, нічне місто).

 

Як світлосила об'єктива впливає на враження від камери?

Якщо говорити про техніку популярних виробників, наприклад, Nikon або Canon, то дуже часто в стандартному комплекті за замовчуванням йдуть об'єктиви із середніми показниками світлосили або навіть з відверто слабкими. Особливо яскраво ця проблема проявляється, коли мова заходить про оптику з широким фокусною відстанню. У підсумку ви можете витратити багато грошей, однак отримати знімки, якість яких вас не буде радувати. Або ж ви зможете фотографувати виключно при яскравому світлі.

Любителі, не завжди розуміють, що до чого, розчаровуються в камерах. Однак результат стає зовсім іншим, якщо всього лише змінити об'єктив. Саме тому професіонали часто радять не звертати уваги на «китові» моделі, а придбати виключно одну камеру. Далі до неї вже можна буде доглянути яскравий об'єктив і знімати собі в задоволення. Роздільна покупка вийде трохи дорожче стандартного комплекту, але зате - ніяких обмежень!

Приклади светосильной оптики

Найпростіше зрозуміти, що конкретно є в продажу, на прикладі продукції двох найвідоміших виробників фототехніки. Це, звичайно ж, Canon і Nikon. Дуже затребуваний в цьому варіант Canon EF 50mm f1.8 I. У об'єктива фіксовану фокусну відстань в 50 мм. Однак діафрагма може розкриватися до рекордних на даний момент f / 1.8. Сам по собі об'єктив не можна назвати ідеальним: у нього вистачає недоліків, а професіоналам відверто не подобається корпус. Втім, оскільки мова йде про бюджетну моделі, яка коштує трохи більше 60 доларів, нічого більше від такого варіанту чекати не доводиться.

Зовсім інше враження залишає про себе Canon EF 50mm f1.4 USM. Він відрізняється прекрасним боке і дуже хорошим показником світлосили. Однак і коштує в 4,5 рази дорожче.


У другого виробника з бюджетних є модель Nikon 50mm f1.8D AF Nikkor. Дуже добре поводиться при роботі з кропнутих камерами, якщо кроп-фактор у тих становить 1,5. Однак і тут корпус дуже крихкий, так що з технікою варто бути гранично обережним.

Яскравий об'єктив із змінною фокусною відстанню високої якості зустрічається рідко. Проте є і така модель - Nikon 24-70mm f2.8G ED AF-S Nikkor, наприклад. Однак варто він трохи більше тисячі доларів, тобто стільки, скільки хороший цифровий апарат.

Одним словом, варіантів багато. Інша справа, що визначитися від цього часом не легше.

 

Чи можна виправити брак світлосили обробкою?

Деякі любителі вважають, що не варто переплачувати, адже темні знімки ніщо не заважає освітлити при подальшій обробці. Однак на практиці це далеко не завжди можливо. Крім того, така обробка буде хорошою у фулфрема (і знову ж таки, в деяких випадках). А повнокадрова камера сама по собі - дороге задоволення, до того ж досить громіздке. При освітленні же знімків, зроблених на кропнутих матрицю, ви можете зіткнутися з шумами. Зони нерізкості здатні з'являтися в найнесподіваніших місцях. Але найчастіше вони утворюються в найбільш темних кутках.

Брати ж повнокадрову камеру, щоб не переплачувати за яскравий об'єктив, нераціонально. Купівля другого обійдеться вам набагато дешевше. Також при розрахунках варто брати до уваги ще й те, навіщо вам потрібні такі знімки. Наприклад, якщо ви зібралися ними торгувати, а також якщо ви працюєте в рекламі, дуже часто потрібні вихідні у високій роздільній здатності без обробки. У такому випадку без светосильного об'єктива просто не обійтися.

Підведення підсумків

Світлосильна оптика фотографу потрібна, щоб отримати яскраві, барвисті фотографії при швидкісний витримці. А ще дуже добре розкриває діафрагма дозволяє домогтися максимального розмиття фону. Завдяки такому підходу виходять чудові портрети (причому з мінімальною обробкою).

Але врахуйте, що хороша світлосила - це практично завжди фіксовану фокусну відстань. А якщо вам потрібно поєднання хорошого зуму і відмінною світлосили, то тоді результат буде коштувати дорого. І чим більше діапазон фокусної відстані, а також чим вище при цьому світлосила, тим дорожче обійдеться такий об'єктив. Деякі моделі взагалі коштують ціле багатство. Причина досить проста: з технічної точки зору створення подібної оптики дуже складне. Тому більшість фотографів вибирають або одне, або інше.