Початківець фотограф при виборі конкретних камер стикається з тим, що між кропнутой і фулфреймом цінова різниця виявляється просто вражаючою. В результаті виникають питання: що брати? Чому? У чому між ними відмінність? І чи настільки воно істотне? Давайте розберемося в тому, за що і чому нам пропонують заплатити.
Чим кропнутих камера відрізняється від фулфрейма?
Апарати можуть у всіх інших сенсах нічим більше один від одного не відрізнятися. Мегапікселі у них будуть, наприклад, однаковими, а ось ціна та якість картинки дуже різними. Чому?
Тут необхідно врахувати розмір сенсора. Усередині цифрової камери знаходиться спеціальний датчик. Він ще називається сенсором. Це пристрій фіксує світло, який на нього надходить. Такі датчики бувають:
• полнокадровими, тобто відрізняються тим же розміром, що і повний кадр плівки на 35 мм;
• з кроп-фактором або ж з різницею між плівкою на 35 мм і фактичним розміром самої матриці. Наприклад, при кроп-факторі 1,5 матриця виявиться рівно в 1,5 рази менше стандартного формату. По суті, мова йде про «обрізаної» або ж «урізаною» камері.
Кроп-фактор ще позначається як kf. Чим більше буде відповідний показник, тим менше насправді матриця. А це означає, що на неї потрапить менше інформації. В результаті чого і буде страждати якість знімка.
Що дає ефект зума у кропнутих камер?
Оскільки у кропнутих камер кут поля зору скорочується, то з'являється ефект зума, тобто наближення. З усього сказаного вище випливає, що використовуючи один і той же об'єктив на полнокадровой камері і на кропнутой, ви отримаєте різний результат. Специфіка даної техніки в окремих випадках дозволяє непогано заощаджувати на покупці довгофокусного об'єктива, який коштує досить дорого.
Припустимо, у вас є кропнутих камера з відповідним фактором 1,5. При цьому використовується об'єктив 24-70 мм. В результаті у вас виходить заміна об'єктива з фокусною відстанню в 105 мм, що вже досить пристойно і дозволяє створювати дуже цікаві знімки. Причому результат не буде поступатися полнокадровой камері. Правда, багато що залежить від того, наскільки якісну техніку ви станете використовувати.
Однак існують і підводні камені. Кут в 24, наприклад, не здається особливо широким. Якщо у вас є всього лише одна кропнутих камера, ви зможете зняти тільки обмежена кількість сюжетів. Зрозуміти, чому це так, дуже просто (24 х1,5 = 36 мм, що не так вже й багато).
Що потрібно враховувати при підборі кропнутой камери?
При виборі об'єктивів і кропнутой камери потрібно розуміти, який саме в результаті фокусна відстань ви отримаєте. Як ви вже здогадалися, воно буде змінюватися в залежності від реального розміру матриці. І цей момент, між іншим, часто важливіше, ніж горезвісне якість картини полнокадровой камери.
Зокрема, якщо ви хочете знімати в невеликих приміщеннях, ефект масштабування може почати ставати реальною проблемою. Особливо якщо у вас ніяк не вийде відійти подалі.
Так що все-таки вибрати?
Все залежить від того, для чого саме вам потрібна та чи інша техніка. Кропнутих камера дає дуже хорошу глибину кадру, максимальну різкість. Це дуже добре для створення цікавих архітектурних знімків, для пейзажів і для роботи з перспективою. Крім того, кропнутих техніка важить менше, отже, вона дає менше навантаження на руки. А якщо фахівець втомиться і у нього почне все тремтіти, то ні про яку якість знімків і мови йти не буде. Крім того, з кропом часто буває набагато легше робити швидкісні кадри, що важливо при репортажної роботі.
Повнокадрова техніка чудово показує себе на панорамних знімках, коли потрібно охопити масштаб. Вона відмінно підходить для портретної зйомки. З її допомогою можна домогтися просто разючого боке. А ще без полнокадровой камери ніяк не обійтися при роботі в рекламній індустрії. Плюс саме цю техніку потрібно брати, якщо вам принципові кадри з високою роздільною здатністю, тобто якщо передбачається подальший роздрук у великому форматі.
Деякі моменти досить спірні, наприклад, комусь подобається більше знімати пейзаж або архітектуру саме кропом, а хтось для цього вибирає все ж фулфрейм. І в обох випадках фотографи можуть привести серйозні аргументи на користь своєї позиції.
Більшість фахівців однозначно сходяться тільки в одному: у кожної техніки є певний призначення. Це інструмент, який оптимально підходить для виконання одних завдань і буде марний або відверто незручний для вирішення інших. При вивченні переваг полнокадровой моделі може здатися, що у такої техніки стільки достоїнств, що існування кропить, особливо професійних, невиправдано. Однак тут все далеко не так просто, як може здатися.
Що ще варто враховувати?
Якщо ви вирішили порівнювати фулфрейм і кроп, зверніть увагу на те, що для чистоти експерименту техніка повинна бути одного і того ж виробника і належати до одного і того ж класу. В іншому випадку у вас не вийде зробити коректні висновки, почнуться суперечки про достоїнства бренду (а також про недоліки), а не про кроп і фулфрейме.
В цілому якщо ви не впевнені в тому, що фотографія - це для вас всерйоз і надовго, має сенс брати більш легкий кроп і не дуже сильно фіксуватися виключно на даному показнику. Адже в техніки вистачає і інших характеристик, які теж позначаються на кінцевому результаті. А ось для професіонала наявність хоча б однієї полнокадровой моделі обов'язково. Втім, в останньому випадку варто мати на увазі і кроп, і фулфрейм, оскільки вони, як уже й було сказано, створені для вирішення різних завдань. Так що комбінування буде оптимальним варіантом.